Mergi la conţinutul principal

Bună, sunt medicU
Spune-mi, ce te doare?
Îți pot evalua gratuit starea de sănătate

MedLife s-a alăturat misiunii SanoPass de a promova un stil de viață sănătos. (Vezi detalii aici)

Mircea in Medical

Anxietate vs Fobie: care sunt diferențele?

Cu toții avem ceva care ne sperie, toți avem o frică de ceva, chiar și de unele lucruri. Prin urmare, potrivit psihologilor, anxietatea este o emoție umană pe care toți oamenii o experimentează la un moment dat și este o stare normală, de scurtă durată. Cu toate acestea, atunci când simptomele fobiei degenerează în atacuri de panică și anxietate, despre oameni se poate spune deja că sunt într-o tulburare de dispoziție, manifestată ca sentimente de frică și anxietate, cuplate cu palpitații ale inimii, stres și transpirație. Poate exista chiar și la copii și adolescenți. Diferența dintre anxietate și frică constă în natura sa irațională. Existența unor situații periculoase poate duce la astfel de sări în mod justifict, fără a fi o problemă clinică.

 

Anxietatea poate fi împărțită în următoarele categorii: fobie, tulburare de panică, tulburare obsesiv-compulsivă sau răspuns la stres acut.

„Fobia este o teamă irațională care îi determină pe oameni să evite anumite obiecte, evenimente și situații care nu constituie un pericol real. Începe în copilărie sau adolescență și durează de obicei până la vârsta adultă.

Există trei tipuri de fobii generice:

Fobii specifice, inclusiv frica de animale, insecte, înălțime (acrofobie), spații mici, garduri (claustrofobie), poduri sau alte lucruri;

• Fobia socială apare atunci când oamenilor le este frică să nu se simtă jenați în situațiile sociale de zi cu zi sau să nu fie analizați public sau umiliți. Acestea se pot întâmpla în anumite situații, cum ar fi frica de a vorbi în fața unei congregații sau frica de a bea sau de a mânca în fața altor persoane. În cazurile severe, ori de câte ori sunt prezente alte persoane, persoana afectată se va simți anxioasă;

• Agorafobia este teama de atacuri de panică în locuri publice, care îi va determina pe oameni să evite locurile publice”

 

În ceea ce privește tulburarea obsesiv-compulsivă, am aflat de la psihologi că este o tulburare de anxietate în care pacienții se tem fără motiv și încearcă să controleze frica prin ritualuri pentru a reduce anxietatea. Imaginile sau ideile care sunt adesea deranjate sunt numite obsesive, iar ritualurile (mentale sau comportamentale) care le previn sau le elimină sunt numite comportamente compulsive, precum spălarea excesivă a mâinilor și dușurile frecvente.

„În plus, persoanele afectate simt nevoia să verifice din nou anumite lucruri, cum ar fi dacă au încuiat ușa sau au închis aragazul. Obsesiile sunt gânduri iraționale, frici sau griji care apar adesea și provoacă anxietate, dar nu pot fi controlate prin logică sau explicații. Cele mai frecvente obsesii sunt: ​​atenția excesivă la murdărie și bacterii, îndoieli repetate (de exemplu, dacă să stingi aragazul), ordinea perfectă, gândurile de a-i răni violent pe ceilalți, atingerea sau numărarea lucrurilor pentru o lungă perioadă de timp, concentrarea asupra ordinii. Gândurile continue se vor angaja în comportamente sexuale dezirante sau acțiuni care contrazic credințele religioase ale persoanei implicate”.

Tulburarea de panică se caracterizează prin atacuri de panică cronice, recurente și neașteptate. Când nu există niciun motiv de frică, aceste atacuri sunt foarte periculoase. În perioada dintre cele două atacuri, persoanele afectate au continuat să se teamă de momentul unei noii crize.

„Un atac de panică poate fi însoțit de multe tipuri de tulburări de anxietate, nu doar de tulburare de panică. Cele mai frecvente simptome ale unui atac de panică sunt:

• Bătăi puternice ale inimii;

• Transpirație;

• Tremor;

• Dificultăți de respirație;

• Sufocare;

• Greață sau dureri abdominale;

• Amețeli sau confuzie.

Uneori este normal să te simți anxios sau îngrijorat. Aceasta este situația cu care ne vom întâlni cu toții. De fapt, anxietatea moderată este benefică. Anxietatea ne ajută să răspundem adecvat la pericolele reale și ne poate motiva să performăm mai bine la serviciu sau acasă. Dacă devenim foarte anxioși fără niciun motiv, dacă grijile ne copleșesc astfel încât să nu le putem controla și să ne afectăm grav viața, atunci este posibil să avem o anxietate larg răspândită.”.

Există un remediu pentru fobii?

Psihologii ne spun că nu există o modalitate magică de a scăpa de fobii. Cu toate acestea, putem folosi cu succes unele alternative.

După cum știm cu toții, pentru a depăși frica, trebuie să-ți faci curaj de a face primul pas în această luptă. În majoritatea cazurilor, tratamentul fobiei se referă în principal la expunerea fobiei într-un mod controlat pentru ca pacientul să poată lupta cu aceasta. Persoanele cu fobii folosesc adesea antidepresive sau sedative. Aceste pot fi utile doar în anumite situații și numai pe bază de prescripție medicală. Cea mai comună metodă sunt ședințele de psihoterapie, în care, puteți folosi o combinație de tehnici de relaxare și imagini mentale, pentru a permite subiectului să se confrunte cu frica la nivel imaginar.

Fobie socială

Mihail Janu ne-a explicat ce este fobia socială, care este la fel cu anxietatea socială. Fobia socială (sau tulburarea de anxietate socială) se referă la o persoană care se simte mereu nesigură, anxioasă, nervoasă sau chiar manifestă frică în anumite tipuri de situații sociale (forme specifice) sau în majoritatea situațiilor sociale (forme largi). Fobia socială este o tulburare de anxietate clinică care apare la aproximativ 10% dintre oameni și debutează de obicei în adolescență sau la vârsta adultă.

 

„În primul rând, trebuie să înțelegem că este firesc ca majoritatea oamenilor să se simtă nervoși sau emoționați în anumite situații sociale. De exemplu, ar putea fi un interviu, un discurs public, o întâlnire cu rudele sau o persoană într-o poziție de autoritate ( de ex: șeful nostru), o întânire pentru o discuție sau momentul în care cunoaștem noi persoane. În acest caz, avem adesea bătăi rapide ale inimii, transpirație, înroșire, voce tremurată sau strângerea de mână mai rigidă. Dar aceste lucruri de obicei scad în timp. Ne vom obișnui cu situația în care ne aflăm, iar acest lucru nu ne va împiedica să facem ceea ce intenționăm să facem.”

 

Psihologul: o soluție petru anxietatea ta!

Cea mai utilizată formă de psihoterapie pentru tulburarea de anxietate generalizată este CBT (terapia cognitiv comportamentală). Premisa de bază a acestei forme de psihoterapie este că propriile noastre gânduri – nu alte persoane sau circumstanțe – ne determină reacțiile și comportamentele.

Map

Scrie-ne Ai o întrebare
sau vrei un pachet personalizat?

Formular