Mergi la conţinutul principal

Bună, sunt medicU
Spune-mi, ce te doare?
Îți pot evalua gratuit starea de sănătate

MedLife s-a alăturat misiunii SanoPass de a promova un stil de viață sănătos. (Vezi detalii aici)

Mircea in Medical

Cat de importante sunt mineralele?

Mineralele sunt substante anorganice solicitate de organism in cantitati mici pentru o varietate de functii.  Mineralele se gasesc in sange, oase, tesuturi si in cazul unora, cum ar fi fierul, in fiecare celula vie. Ele transporta oxigen si dioxid de carbon si fac parte din ADN si ARN; sunt o componenta necesara a metabolismului, la fel ca vitaminele.

De asemenea, ajuta la mentinerea echilibrului bazelor acide, fac parte din oase si dinti, sunt necesare pentru o crestere normala, fac parte din glande si sunt necesare pentru ca inima sa pompeze normal. De asemenea, sunt necesare pentru prevenirea anumitor boli.

Unele minerale sunt necesare in cantitati mai mari decat altele, de exemplu calciu, fosfor, magneziu, sodiu, potasiu si clorura. Altele sunt necesare in cantitati mai mici si sunt uneori numite urme de minerale, de exemplu fier, zinc, iod, fluor, seleniu si cupru. In ciuda faptului ca sunt necesare in cantitati mai mici, urmele de minerale nu sunt mai putin importante decat alte minerale.

Mineralele esentiale sunt uneori impartite in minerale majore (macromineralele) si urme minerale (micromineralele), iar in continuare puteti afla care sunt mineralele care fac parte din fiecare categorie.

1. Macromineralele

  • Sodiu: Este necesar un echilibru fluid fluid, transmiterea nervilor si contractia musculara. Sursele de sodiu sunt: sare de masa, sos de soia; cantitati mari de sodiu exista si in alimente procesate; iar cantitati mici se regasesc in lapte, paine, legume si carne neprelucrata.
  • Clorura: Acest mineral este necesar pentru un echilibru adecvat al fluidelor,  si re regaseste in surse cum ar fi sarea de masa, sosul de soia, in alimentele procesate (in cantitati mari); dar si in paine, lapte, legume si carne (in cantitati mici).
  • Potasiu: Este necesar pentru transmiterea nervilor si contractia musculara, si reregaseste in fructe si legume proaspete, in carne, lapte, cereale integrale si leguminoase.
  • Calciu: Calciul este foarte important pentru oase si dinti sanatosi; ajuta muschii sa se relaxeze si sa se contracte; este important in functionarea nervilor, coagularea sangelui, reglarea tensiunii arteriale, sanatatea sistemului imunitar. Sursele de calciu sunt laptele si produsele lactate, conservele de peste cu oase (sardine si somon), laptele de soia fortificat, leguminoasele, tofu fortificat, brocoli.
  • Fosfor: Fosforul este necesar pentru contractia musculara, pentru transmiterea nervilor, pentru sanatatea sistemului imunitar si pentru a face proteine. Se gaseste in nuci si seminte, leguminoase, fructe de mare, legume cu frunze verzi, anghinare, ciocolata.
  • Sulf: Se regaseste in moleculele de proteine si apare in alimente precum carnea (de pasare, peste), lapte, oua, nuci sau leguminoase.

2. Urme minerale (microminerale)

Organismul are nevoie de urme de minerale in cantitati foarte mici. Retineti ca fierul este considerat a fi un micromineral, desi cantitatea necesara este oarecum mai mare decat pentru alte microminerale.

  • Fier: Parte a unei molecule (hemoglobina) gasita in celulele rosii din sange care transporta oxigenul in organism, fierul este necesar pentru metabolismul energetic. Il gasim in carne rosie, peste, galbenusuri de ou, fructe uscate, paine, cereale imbogatite cu fier si cereale fortificate.
  • Zinc: Parte a mai multor enzime necesare pentru fabricarea proteinelor si a materialului genetic, zincul are o functie in perceptia gustului, vindecarea ranilor, dezvoltarea fetala normala, productia de sperma, cresterea normala si maturizarea sexuala, sanatatea sistemului imunitar. Se gaseste in carne de pasare, peste, cereale integrale dospite si legume.
  • Iod: Se gaseste in hormonul tiroidian, care ajuta la reglarea cresterii, dezvoltarii si metabolismului. Se poate obtine din fructe de mare, alimente cultivate in sol bogat in iod, sare iodata, paine si produse lactate.
  • Seleniu: Este un antioxidant gasit in carne, fructe de mare si cereale.
  • Cupru: Este parte a multor enzime necesare pentru metabolismul fierului, si il gasim in leguminoase, nuci si seminte, apa potabila si cereale integrale.
  • Mangan: Parte a multor enzime, manganul se poate obtine din alimente vegetale.
  • Fluor: Este implicat in formarea oaselor si a dintilor, ajuta la prevenirea cariilor dentare. Il putem obtine din apa potabila, peste si din majoritatea ceaiurilor.
  • Crom: Functioneaza indeaproape cu insulina pentru a regla nivelul zaharului din sange (glucoza); si il gasim in alimente nerafinate, cereale integrale, drojdie de bere, branzeturi si nuci.

Alte oligoelemente nutritive cunoscute a fi esentiale in cantitati mici includ nichelul, siliciul, vanadiul si cobaltul. Mineralele sunt adesea absorbite mai eficient de catre organism daca sunt furnizate in alimente, mai degraba decat ca suplimente. Consumul unei diete variate va ajuta la asigurarea unei aprovizionari adecvate cu majoritatea mineralelor pentru persoanele sanatoase.

Etichete:
Map

Scrie-ne Ai o întrebare
sau vrei un pachet personalizat?

Formular