Mergi la conţinutul principal

Bună, sunt medicU
Spune-mi, ce te doare?
Îți pot evalua gratuit starea de sănătate

MedLife s-a alăturat misiunii SanoPass de a promova un stil de viață sănătos. (Vezi detalii aici)

Mircea in Medical

Ce sunt macronutrientii si micronutrientii?

Este posibil sa fiti familiarizati cu diferite ghiduri alimentare care recomanda consumul unei combinatii de grupuri de alimente, cum ar fi legume, fructe, cereale, lactate si proteine ​​animale.

Aceste recomandari sunt menite sa va informeze cu privire la alegerile dietetice, pentru a va asigura ca o cantitate echilibrata de energie si substante nutritive este consumata pentru a sustine sanatatea.

Privirea mai atenta a macronutrientilor (carbohidrati, grasimi / lipide, proteine) si micronutrientilor (vitamine, minerale) care se gasesc in alimentele dvs. va va ajuta sa intelegeti rolul lor in sanatate, si cum va puteti asigura ca asimilati cantitatile corecte pentru nevoile dvs. individuale.

Continuati sa cititi pentru a afla despre macronutrienti si micronutrienti, cele doua clasificari principale ale nutrientilor care se gasesc in alimente si bauturi.

Ce sunt macronutrientii?

Macronutrientii, denumiti in mod obisnuit macro, sunt componente dietetice consumate in cantitati relativ mai mari si includ carbohidrati, lipide (grasimi) si proteine.

Acesti trei macronutrienti furnizeaza o sursa de energie pentru organism si joaca diverse roluri in sanatate, cum ar fi furnizarea de sprijin structural, sustinerea sanatatii imunitare si protejarea organelor de leziuni.

Calorii in macronutrienti

Fiecare macronutrient furnizeaza energie masurata in calorii:

  • Carbohidrati: 4 kcal pe 1 gram de carbohidrati
  • Lipide: 9 kcal pe 1 gram de lipide
  • Proteine: 4 kcal pe 1 gram de proteine

Majoritatea alimentelor sunt alcatuite dintr-o combinatie de carbohidrati, grasimi si proteine. Pur si simplu, alimentele si bauturile consumate sunt impartite in componente mai mici din tractul digestiv.

Prin diferite procese, produsele digerate de carbohidrati, lipide si proteine ​​sunt absorbite si distribuite in cele din urma catre celulele tinta, unde pot fi utilizate sau stocate pentru energie. Un proces cunoscut sub numele de respiratie celulara se bazeaza pe cei trei macronutrienti pentru a produce adenozin trifosfat (ATP), sursa primara de energie celulara.

De unde vin caloriile?

Caloriile provin din trei surse principale: carbohidrati, grasimi si proteine ​​(macro).

Glucidele

Fiind sursa preferata de energie a organismului, carbohidratii reprezinta adesea cea mai mare proportie de aport caloric si furnizeaza aproximativ patru calorii pe gram. Sursele de carbohidrati includ fructe, legume, fasole, leguminoase, cereale, miere si produse lactate (de exemplu, lapte, iaurt sau branza).

Lipide (grasimi)

Grasimile alimentare sunt o sursa importanta de energie si sunt necesare pentru absorbtia liposolubila a vitaminelor A, D, E si K . Grasimile furnizeaza aproximativ noua calorii pe gram, ceea ce le face cele mai dense din punct de vedere energetic dintre cei trei macronutrienti. Sursele de grasimi alimentare includ carne, lactatele, ouale, uleiurile, nucile, semintele si avocado.

Proteine

Proteinele sunt considerate elementele de baza ale corpului si joaca un rol semnificativ in construirea si repararea tesuturilor. Similar cu carbohidratii, proteinele furnizeaza aproximativ patru calorii pe gram.

Proteinele se gasesc in alimente de origine animala inclusiv in carne, peste, oua si produse lactate, precum si in multe alimente de origine vegetala cum ar fi fasolea, leguminoasele, nucile si semintele.

Doza zilnica recomandata a macronutrientilor

Cerintele calorice (energetice) ale unei persoane, precum si raportul lor ideal de macronutrienti, vor varia in functie de o varietate de factori, cum ar fi sexul, varsta, inaltimea, greutatea, starea de sanatate, nivelul de activitate fizica si conditiile speciale, cum ar fi sarcina. Doza zilnica recomandata a macronutrientilor pentru barbatii si femeile adulte este urmatoarea:

  • Carbohidrati: 45-65% din calorii
  • Lipide: 20-35% din calorii
  • Proteine: 10-35% din calorii

Ce sunt micronutrientii?

Micronutrientii in comparatie cu macronutrientii, sunt consumati in cantitati relativ mici si includ vitamine, minerale si fitochimicale, denumite in mod obisnuit fitonutrienti. Corpul dvs. foloseste vitamine si minerale pentru a-si sustine diferitele procese metabolice, cum ar fi functia celulara, dezvoltarea si cresterea.

Fitochimicalele care sunt produse chimice produse de plante, nu sunt clasificate ca substante nutritive esentiale, desi exista unele dovezi ca acesti compusi ofera beneficii pentru sanatate.

Micronutrienti esentiali

Anumiti nutrienti sunt considerati esentiali, deoarece sunt necesari pentru organism, dar nu pot fi sintetizati si trebuie sa fie obtinuti din surse dietetice. Exista 13 vitamine si 15 minerale care au fost identificate ca fiind esentiale pentru sanatate. Cele doua categorii de micronutrienti esentiali, vitaminele si mineralele, pot fi restranse in continuare.

Vitaminele sunt clasificate ca vitamine liposolubile care sunt stocate in tesutul adipos din organism, si vitamine solubile in apa care nu sunt stocate in cantitati mari, si sunt excretate din organism prin urina.

Mineralele sunt in continuare clasificate pe baza cantitatii in care ar trebui consumate zilnic. Macromineralele sunt necesare in cantitati mai mari, aproximativ 100 mg sau mai mult pe zi, in timp ce micromineralele sunt in general necesare in cantitati mai mici de 100 mg pe zi.

Ce fac macronutrientii si micronutrientii?

Obtinerea substantelor nutritive adecvate din dieta dvs. este importanta pentru a sprijini starea generala de sanatate si pentru a preveni riscul bolilor care au fost asociate cu o dieta saraca. Deficitul unor micronutrienti sau macronutrienti poate creste riscul aparitiei anumitor conditii de sanatate, cum ar fi bolile cardiovasculare, cancerul si osteoporoza.

Map

Scrie-ne Ai o întrebare
sau vrei un pachet personalizat?

Formular