Mergi la conţinutul principal

Bună, sunt medicU
Spune-mi, ce te doare?
Îți pot evalua gratuit starea de sănătate

MedLife s-a alăturat misiunii SanoPass de a promova un stil de viață sănătos. (Vezi detalii aici)

Mircea in Medical

Ce sunt vitaminele si ce rol au acestea in organism?

Vitaminele sunt nutrienti esentiali de care oamenii au nevoie in cantitati mici, si care se regasesc in alimente in cantitati variabile. Au un rol important in reglarea metabolismului si sustin buna functionare a organismului. Atunci cand o persoana nu are acoperit aportul necesar de vitamine zilnic, se poate confrunta cu diferite probleme de sanatate.

In prezent exista 13 vitamine recunoscute, iar acestea sunt impartite in doua categorii:

  1. Vitamine liposolubile: Vitaminele A, D, E si K sunt liposolubile. Corpul stocheaza vitaminele liposolubile in tesutul gras si in ficat, iar rezervele acestor vitamine pot ramane in organism zile si uneori pana la cateva luni. Grasimile dietetice ajuta organismul sa absoarba vitaminele liposolubile prin tractul intestinal.
  2. Vitamine solubile in apa: Vitaminele solubile in apa nu raman in organism mult timp si parasesc corpul prin urina. Din acest motiv, oamenii au nevoie de un aport mai regulat de vitamine solubile in apa decat de cele solubile in grasimi. Vitamina C si toate vitaminele B sunt solubile in apa.

Cele 13 vitamine

In randurile care urmeaza, puteti afla cateva informatii pretioase despre fiecare dintre cele 13 vitamine existente.

Vitamina A

Vitamina A ajuta la formarea si mentinerea sanatatii dintilor, oaselor, tesuturilor moi, membranelor mucoase si pielii.

Sursele bune de vitamina A sunt morcovii, broccoli, cartofii dulci, untul, varza, spanacul, dovlecii, verdeata, unele branzeturi, ouale, caisele, pepenele galben si lapte. Pentru persoanele care nu obtin suficienta vitamina A din aceste alimente, exista suplimente de vitamina A.

Vitamina B1

Tiamina (vitamina B1) ajuta celulele corpului sa transforme carbohidratii in energie. Obtinerea de suficienti carbohidrati este foarte importanta in timpul sarcinii si alaptarii. Este, de asemenea, esential pentru functia inimii si celulele nervoase sanatoase.

Sursele bune de vitamina V1 sunt drojdia, carnea de porc, cerealele, orezul brun, semintele de floarea soarelui, secara integrala, varza, conopida, sparanghelul, cartofii, ficatul, ouale, portocalele sau suplimentele de vitamina B1.

Vitamina B2

Riboflavina (vitamina B2) functioneaza cu celelalte vitamine B. Este importanta pentru cresterea corpului si producerea de celule rosii din sange.

Sursele bune de vitamina B sunt sparanghelul, bananele, curmalele, branza de vaci, laptele, iaurtul, ouale, pestele, carnea si fasolea verde. Exista de asemenea, suplimente de vitamina B2.

Vitamina B3

Niacina sau vitamina B3 este esentiala pentru repararea ADN-ului din celulele noastre, pentru semnalizarea intre celule si pentru controlul nivelurilor de colesterol din organism. Vitamina B3 joaca de asemenea, un rol important in productia de energie, deoarece face parte din coenzima NAD utilizata in lantul de transport al electronilor.

Gasiti B3 in aceste surse alimentare: arahide, linte, alge, somon, ton, fasole Lima, cereale integrale, ciuperci, sparanghel. De asemenea, exista suplimente de vitamina B3 care ofera necesarul zilnic de niacina.

Vitamina B5

Acidul pantotenic este un alt nume pentru vitamina B5 si joaca un rol important in productia de energie ca etapa necesara in formarea acetil-coA. De asemenea, ajuta la sintetizarea colesterolului, a neurotransmitatorilor si a hormonilor pe baza de steroizi.

Multe alimente vegetale sunt bogate in vitamina B5, precum: ciuperci, brocoli, conopida, rosii, suc de fructe, porumb, linte si mazare despicata, avocado,cereale integrale, oua, seminte, fructe de padure sau iaurt. Se poate obtine vitamina B5 si din suplimente alimentare care asigura aportul zilnic de acid pantotenic.

Vitamina B6

Piridoxina, vitamina B6, este o co-enzima esentiala pentru metabolismul proteinelor. De asemenea, ajuta la descompunerea glicogenului, la metabolizarea celulelor rosii din sange si la producerea de neurotransmitatori si hormoni. Actiunile piridoxinei sustin functionarea sanatoasa a sistemului nervos si imunitar.

Puteti obtine multa vitamina B6 din: avocado, nuci si alune, seminte, ovaz, unt de arahide, spanac, cartofi, banane, pastrav, ton, somon. Exista suplimente de vitamina B6 care va asigura doza zilnica necesara de piridoxina.

Vitamina B7

Biotina este B7 si este necesara pentru formarea enzimei carboxilaza. La randul sau, acest lucru inseamna ca vitamina B7 este importanta pentru sinteza grasimilor, producerea de energie, metabolismul leucinei si gluconeogeneza.

Biotina este, de asemenea, implicata in replicarea si transcrierea ADN-ului. Se gaseste biotina in legume, cereale si peste, fructe de padure, dar se poate obtine doza zilnica recomandata de biotina din suplimente.

Vitamina B9

Acidul folic, sau folatul, este vitamina B9, esentiala pentru formarea de noi proteine. Este, de asemenea, important pentru metabolizarea aminoacizilor si acizilor nucleici, elementele constitutive ale proteinelor si ADN-ului. Folatul ajuta la producerea de celule rosii din sange si la utilizarea si descompunerea vitaminelor C si B12. Sursele de folat din alimente sunt limitate (sparanghel, sfecla, legume cu frunze verzi sau cereale), dar sunt disponibile suplimente de acid folic.

Vitamina B12

Vitamina B12 este cobalamina, un co-factor enzimatic necesar pentru sinteza ADN-ului si pentru mentinerea sanatatii si functionarii celulelor nervoase si a celulelor rosii din sange. B12 este de asemenea, implicata in sinteza hormonilor si neurotransmitatorilor. In dieta, B12 se gaseste in mare parte in produsele de origine animala, astfel incat veganii si vegetarienii ar putea avea nevoie de un supliment.

Vitamina A

Vitamina A se refera de fapt la un grup de compusi solubili in grasimi care includ retinolul, cel mai utilizabil dintre aceste vitamine importante. Compusii vitaminei A sunt implicati in sinteza proteinelor, formarea de pigmenti vizuali, dezvoltarea embrionilor si producerea de celule rosii din sange.

Este necesara aceasta vitamina pentru un sistem imunitar functional si pentru vindecarea ranilor. Vitamina A se gaseste in multe legume si fructe de culoare portocalie (dovleac, morcovi, mango). Se pot administra de asemenea suplimente de vitamina A.

Vitamina D

Vitamina D se refera la un grup de prohormoni. Puteti obtine acesti compusi prin alimente, dar si prin expunerea la soare. Odata administrata prin oricare dintre aceste metode, vitamina D trebuie transportata in ficat, unde este transformata intr-o forma activa biologic.

Odata ajunsa in aceasta forma, vitamina D este implicata in diferentierea celulara, transcrierea genelor, absorbtia calciului, toleranta la glucoza, reglarea tensiunii arteriale si functia sistemului imunitar.

Expunerea la soare este cea mai importanta sursa de vitamina D pentru majoritatea oamenilor, dar o puteti obtine si din surse precum galbenusuri de ou, macrou, sardine, somon sau suplimente de vitamina D.

Vitamina E

O familie de opt antioxidanti, vitamina E este necesara pentru gasirea si neutralizarea radicalilor liberi, semnalizarea intre celule si exprimarea celulelor imune si a celulelor inflamatorii. In dieta puteti obtine mai multa vitamina E de la: legume cu frunze verzi, rosii, mere, morcovi, cereale integrale, nuci sau suplimente de vitamina E.

Vitamina K

Vitamina K este un grup mic de trei vitamine liposolubile, dintre care una este sintetizata de bacteriile din intestin. Vitaminele K sunt necesare pentru coagularea sangelui, metabolismul aminoacizilor si semnalizarea intre celulele osoase. Puteti obtine mai multa vitamina K in dieta dvs. consumand: uleiuri vegetale, legume cu frunze verzi, patrunjel, mazare sau linte. Exista suplimente de vitamina K pe piata.

Map

Scrie-ne Ai o întrebare
sau vrei un pachet personalizat?

Formular