Mergi la conţinutul principal

Bună, sunt medicU
Spune-mi, ce te doare?
Îți pot evalua gratuit starea de sănătate

MedLife s-a alăturat misiunii SanoPass de a promova un stil de viață sănătos. (Vezi detalii aici)

Mircea in Medical

Sindromul Burnout: cum îl controlăm?

Sindromul burnout sau sindromul epuizării profesionale, un fenomen care devine din ce în ce mai frecvent în zilele de astăzi.

Burnout-ul este o afecțiune complexă care este legată de epuizarea mentală, fizică și emoțională cauzată de stresul excesiv pe termen lung. Psihologul Herbert Freudenberger a menționat pentru prima dată acest termen în cartea sa din 1974 Burnout: The High Cost of High Achievement.

 

Etapele prin care trece o persoană până la epuizare sunt: ​​nevoia puternică de afirmare, neglijarea nevoilor personale, conflictul acasă sau la birou, negarea problemelor, izolarea de familii și grupuri sociale, schimbări de comportament, autodevalorizare, goliciune interioară, depresie, cădere fizică și psihică. S-a constatat că mediile dure nu duc întotdeauna direct la epuizarea locurilor de muncă, ci trebuie să fie, de asemenea, direct legate de incapacitatea individului de a face față noilor condiții la locul de muncă. Nevrotismul, extraversia și conștiinciozitatea sunt trăsături de personalitate care oferă predictibilitate pentru cel puțin două dimensiuni ale sindromului de epuizare.

 

Sindromul de epuizare nu este neapărat legat de munca suplimentară, ci de stresul acumulat pe termen lung, oboseala, nemulțumirea față de munca zilnică și sentimentele de inutilitate.

 

Companiile ar trebui să investească în prevenire, astfel încât angajații să își poată atinge întregul potențial. Luați în considerare relația dintre sarcinile atribuite angajatului și recompensele oferite acestuia și monitorizați în mod regulat starea angajatului prin comunicare, feedback și stabilirea de noi obiective.

 

 

Care sunt tipurile existente de burnout?

a) Burnout individual – se instalează atunci când îți setezi standarde prea înalte sau se mai poate instala odată cu vorbirea negativă de sine.

b) Burnout interpersonal – este cauzat de relațiile dificile cu colegii de la locul de muncă sau cu persoanele apropiate.

c) Bunrout organizațional – este cauzat de cerințele extreme, termene nerealiste și organizrea slabă a unei companii.

 

Cauze

Din cauza predispozițiilor genetice sau a momentelor dificile din viață (traume, divorț, deces), unele persoane pot crește riscul apariției acestui sindrom. Caracteristicile personalității precum pesimismul, perfecționismul, instabilitatea emoțională, capacitatea redusă de adaptare la situații stresante, nevoia de control și competitivitatea au, de asemenea, efecte negative.

 

Când vorbim despre mediul de lucru, principalii factori legați de apariția epuizării sunt: ​​presiunea excesivă a timpului, lipsa de comunicare și sprijin din partea managerilor, roluri neclare, lipsa autonomiei, volumul mare de muncă, lipsa de apreciere din cauza finalizării. A fi tratat incorect la locul de muncă, cum ar fi hărțuirea sau favorizarea altor colegi.

 

Există, de asemenea, motive legate de stilul de viață, cum ar fi timpul liber insuficient, lipsa timpului necesar de odihnă și somn, lipsa timpului pentru membrii familiei, exerciții fizice și relaxare și alimentație nesănătoasă.

Burnout-ul este strâns legat de consumul crescut de fast-food, scăderea activității fizice, consumul crescut de alcool și utilizarea frecventă a analgezicelor.

 

 

Semne și simptome

În stadiile incipiente, simptomele epuizării includ dureri de cap, oboseală, sentiment scăzut de realizare, adaptabilitate scăzută, schimbări de dispoziție și conflicte interpersonale. Dacă aceste semne și simptome nu sunt recunoscute și ulterior „tratate”, sindromul de epuizare va intra treptat în stadiul avansat, care se caracterizează prin simptome fizice, retragere socială, depersonalizare, cinism, epuizare, iritabilitate, slăbiciune, subestimare și suprasolicitare.

Simptome:

    1. Dificultăți de concentrare
    2. Scăderea capacității de a rezolva probleme
    3. Oboseală permanentă
    4. Lipsa energiei și a motivației
    5. Sensibilitate
    6. Retragere în sine
    7. Furie
    8. Agresivitate
    9. Pierderea sensului (motivației)
    10. Stimă de sine scăzută
    11. Tulburări ale somnului
    12. Dureri de cap
    13. Dureri de stomac
    14. Izolare socială
    15. Consumul de droguri/alcool

 

Diagnostic:

Manifestările clinice ale sindromului de burnout sunt multifactoriale și pot fi descrise ca un grup de simptome de disfuncție socială și tulburări fizice și psihice. Cu toate acestea, diversitatea simptomelor nespecifice ale sindromului de epuizare determină necesitatea unei abordări interdisciplinare. Epuizarea ocupațională are trei tipuri principale de simptome de stres: epuizare fizică cu simptome fizice, epuizare emoțională cu atitudini și sentimente și simptome comportamentale de productivitate scăzută și nemulțumire față de muncă.

 

Nu există o metodă bine cercetată de diagnosticare a sindromului de epuizare. Există multe chestionare de autoevaluare disponibile, cel mai des folosit este Maslach Burnout Inventory (MBI), care poate fi utilizat de diverse grupuri profesionale, dar nu este aprobat pentru utilizare ca test de diagnostic. Majoritatea chestionarelor disponibile nu pot determina dacă simptomele sunt cauzate de burnout sau alte tulburări mentale, cum ar fi depresia, anxietatea și sindromul de oboseală cronică.

 

Tratemente:

Burnout-ul nu este permanent. Schimbarea anumitor factori la locul de muncă, sprijinirea mediilor de lucru sau dezvoltarea anumitor abilități de adaptare duce adesea la „răspândirea” oboselii. Managementul burnout-ului depinde atât de companie, cât și de angajați.

    1. Gestionare din partea companiei:
  • Programul de asistență pentru angajați
  • Training managementul stresului
  • Interveniți prompt în situații stresante
    1. Gestionare din partea individului:
  • Managementul problemelor sursei
  • Evaluarea stresului
  • Stabiliți limite și evitați suprasolicitarea
  • Acordați prioritate și vieții personale
  • Odihnă, exerciții fizice, alimentație sănătoasă
  • Activitati de relaxare în timpul liber (yoga, meditație, tehnici de mindfulness)
  • Deconectare de la factorii de stres
  • Reglarea emoțiilor
  • Participați la procesul de tratament

 

Map

Scrie-ne Ai o întrebare
sau vrei un pachet personalizat?

Formular