Sanopass

Dar ce înseamnă o dietă echilibrată?

Dr. Cristina Bolț, de la Centrul Medical Emerald, ne oferă câteva exemple de minerale și vitamine cu roluri complexe în cadrul sistemului imunitar. Foarte important de subliniat esteinformațiile științifice legate de influențele acestor micronutrienți asupra imunității nu sunt complete.

Medicina nu are răspunsuri la toate întrebările, dar cercetările științifice continuă.

Vitamina A și zincul au rol în proliferarea – înmulțirea – celulelor imune, în timp ce vitamina E are rol antioxidant. Repetăm: vorbim despre vitaminele pe care organismul nostru le ia în mod normal din alimentație. Deci ce mâncăm?

Seleniul este și el un micronutrient esențial cu roluri complexe în funcționarea optimă a sistemului imun. Se găsește în numeroase alimente cum ar fi cereale de toate tipurile, fructe de mare, oleaginoase (alune, nuci, migdale etc.), produse lactate, legume.

Zincul este un alt micronutrient esențial care este implicat în funcția tuturor celulelor sistemului imun. Deficitul de zinc duce la deficite de creștere în copilărie, dermatită, afectează negativ imunitatea, vindecarea rănilor și crește riscul de infecții. Principalele surse alimentare de zinc sunt carnea, fructele de mare, cerealele și pastele făinoase integrale, leguminoasele precum fasolea, lintea, dar și ouăle, produsele lactate, unele legume precum cartofii, dar și ciocolata neagră.

Vitamina D exercită roluri multiple asupra scheletului, echilibrului calciului și fosforului, dar și roluri imunomodulatoare. Deficitul de vitamina D duce la scăderea calității și densității oaselor și, prin urmare, la un risc crescut de fracturi. Sursele de vitamina D includ: expunerea la soare (fără excese, ca să nu riscăm arsuri solare) și câteva alimente: peștele gras-macrou, ton, somon, sardine, hering; ciuperci, gălbenușul de ou sau alimente fortificate cu vitamina D.

În ceea ce privește suplimentarea dozei, ea se face sub supravegherea medicului. Mai multe studii au sugerat un rol al deficitului de vitamină D în bolile cardiovasculare, unele boli autoimune și cancer. Dar cu toate că studiile de suplimentare a vitaminei D la animalele de laborator au fost încurajatoare în privința scăderii riscului de apariție a bolilor autoimune și cardiovasculare, la oameni rezultatele sunt mai puțin clare, chiar controversate. Prin urmare, suplimentarea cu vitamina D este recomandată pentru persoanele cu niveluri scăzute ale vitaminei D în sânge. Dozele excesive pot fi dăunătoare prin riscul de creștere a calciului sangvin, litiază renală, insuficiență renală, calcificări la nivelul arterelor coronare. Ca urmare, această suplimentare trebuie făcută sub supravegherea medicului.

Vitamina C este esențială pentru sistemul imun. Unele studii au arătat că vitamina C scade durata infecțiilor respiratorii și că ar putea scădea mortalitatea la persoanle cu sepsis, o infecție severă cauzată de bacterii, virusuri etc. Studiile clinice nu au arătat că vitamina C crește rezistența la infecții în general. Dozele mari de vitamina C pot cauza chiar simptome digestive și litiază renală.

Pentru persoanele infectate cu coronavirus, nu există dovezi științifice că vitamina C are efecte benefice. În acest moment, un studiu care investighează această ipoteză este în desfășurare și îl puteți citi aici. (https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT04264533)

În următorul articol, vei afla Ce vitamine și minerale își ia organismul tău din alimentație.